Friday, January 20, 2017

SEBAB NABI ISA DAN DAJAL DIGELAR 'AL-MASIH'


Mungkin pelik jika dua orang yang sangat kontra tapi digelar dengan gelaran yg sama sebagai Al-Masih.
Mengapa demikian? Dari mana datangnya gelaran tersebut?
Adapun gelaran al-Masih terhadap Nabi Isa as termaktub di 9 ayat dalam al-Quran sebagaimana berikut,
1. " (Ingatlah), ketika Malaikat berkata : " Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yg diciptakan) dengan kalimat (yang datang) dari-Nya, namanya al-Masih Isa putera Maryam." (Al-Imran: 45)
2. "dan kerana ucapan mereka: Sesungguhnya kami sudah membunuh Al-Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah, padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka." (An-Nisa: 157)ُ
3. "Hanyalah al-Masih, Isa putera Maryam itu, sebagai utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimat-Nya yg disampaikan-Nya kepada Maryam dan (dengan tiupan) roh dari-Nya." (An-Nisa: 171)
4. "Al masih sekali-kali tidak enggan menjadi hamba bagi Allah " (An-Nisa: 172)َ
5. "Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yg berkata: Sesungguhnya Allah itu ialah Al-Masih putera Maryam " (Al-Maidah: 17)
6. "Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yg berkata: "Sesungguhnya Allah yakni Al masih putera Maryam", Padahal Al-Masih (sendiri) berkata: "Hai Bani Israil, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu" (Al-Maidah: 72)ٌ
7. "Al-Masih putera Maryam itu cuma seorang Rasul yg Sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya seorang yg sangat benar" (Al-Maidah: 75)
8. "Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al-Masih itu putera Allah" (At-Taubah: 30)
9. "Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yg Esa, tidak ada Tuhan (yg berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yg mereka persekutukan." (At-Taubah: 31)
AL-MASIH DALAM HADIS
Sedangkan gelaran 'Al-Masih' untuk Dajal tidak terdapat dalam al-Quran kerana semua gelaran tersebut ditujukan kepada Nabi Isa as, yang ada adalah dari hadis Rasulullah saw. Di antaranya baginda bersabda,
1. "Sesungguhnya demi Allah, aku tidak kumpulkan kalian buat sesuatu yg menggembirakan atau menakutkan kalian. Tapi aku kumpulkan kalian kerana Tamim Ad-Dari. Dahulu dia seorang Nasrani lalu datang kemudian berbai’at dan masuk Islam serta mengkhabarku sebuah kisah, sesuai dengan apa yang aku ceritakan kepada kalian tentang Al-Masih Ad-Dajal...... Dajal mengatakan: ‘Sesungguhnya baik buat mereka untuk taat kepadanya (Rasulullah). Dan aku akan beritakan kepada kalian tentang aku, sesungguhnya aku adalah Al-Masih." (HR Muslim, Kitabul Fitan wa Asyrathis Sa’ah, Bab Qishshatul Jassasah)
2. Dalam riwayat yg lain, baginda saw pernah berdiri berkhutbah seraya bersabda,
"Amma Ba'du, mengenai perkara lelaki ini, dimana kalian banyak yang condong kepadanya, sungguh dia sangat pendusta dari tiga puluh pendusta lainnya yang akan keluar di permulaan hari kiamat. Dan tidaklah sejengkal bumi pun pasti terinjak oleh kaki Al Masih Dajal, kecuali Madinah, sebab di semua tepiannya dijaga oleh para malaikat yg menjaganya dari ancaman Al Masih." (HR Ahmad, no. 19532)
3. "Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah saw bersabda, "Aku melihat di sisi Kaabah seorang lelaki sawo matang, rambut terurai dalam keadaan meletakkan kedua tangannya pada dua orang lelaki. Kepalanya mengeluarkan atau menitiskan air, maka aku bertanya, 'Siapakah orang ini?' Mereka menjawab, 'Isa putera Maryam atau al-Masih bin Maryam, kami tidak mengetahui yang mana perkataan beliau itu." Baginda bersabda lagi, 'Dan aku melihat di belakangnya seorang lelaki berkulit merah, berambut keriting, buta sebelah kanan mirip orang yang pernah aku lihat, Ibnu Qathan. Lalu aku bertanya, 'Siapakah ini?' Mereka menjawab, 'Al-Masih ad-Dajal'." (HR Muslim no. 248)
4. Demikian pula ketika berdoa di akhir tasyahud Nabi saw membaca,
“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari azab neraka, azab kubur, fitnah hidup dan mati, dan dari kejahatan al-Masih Dajal.” (HR Nasa’i, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah dan yang lainnya).
Demikianlah huraian singkat mengenai sebab Nabi Isa dan Dajal digelar dengan 'Al-Masih'.

Wallahua'lam...

Kredit: infomasihariini

-Debu-

No comments:

Post a Comment