Saturday, January 14, 2017

BANGSA AL-BANN

...sambungan dari kisah BANGSA AL-BINN

Setelah sisa-sisa Jin bangsa Al-Binn yang derhaka dan kafir dimusnahkan, kemudian Jin bangsa Al-Bann yang tadinya penguasa lautan raya ini menggantikan kekuasaan bangsa Al-Binn di muka bumi.

Sama dengan Jin sebelumnya, bangsa Al-Bann ini juga berkehidupan seperti manusia, berbagai rupa, ada lelaki dan perempuan, berkahwin, ada anak, perlukan makanan dan berkembang biak.

Memiliki umur yang panjang beratus-ratus tahun, populasinya juga sangat cepat, maka lama kelamaan bumi menjadi sesak dan sempit oleh makhluk Jin itu.

Pada awal masa kemenangannya berperang dan memusnahkan bangsa Al-Binn, mereka hidup sangat taat beribadah kepada Tuhannya. Namun lama-kelamaan kerana persaingan hidup mereka sangat rakus dan saling dengki dan timbul persengketaan antara mereka, terjadi rusuh, saling bertumpah darah, bunuh membunuh dan terjadi peperangan sehingga keadaan di bumi kacau kembali.

Kemudian bumi mengadu kepada Allah bahawa tanahnya selalu dikotori dengan pertumpahan darah makhluk-Nya dan selalu membuat kerosakan.

Maka kemudian Allah mendatangkan makhluk Jin lain bernama AL-JANN yg tercipta dari bahan api dan kemudian memerangi Jin Al-Bann hingga Bangsa Al-Bann kalah dan musnah.

Sama dengan riwayat sebelumnya, di antara keturunan jin bangsa Al-Bann yang selama kehidupannya menjalankan ibadah dan bertaqwa kepada Allah selama ribuan tahun di bumi, maka mereka golongan Jin-jin yang beriman itu dipindahkan ke langit pertama sebagai kenaikan pangkat darjat kerohaniannya, kemudian pindah lagi ke langit yang kedua dan seterusnya hingga ke langit yang tujuh.

Mereka melaksanakan ibadat selama ribuan tahun. Kemudian, golongan dari bangsa Al-Bann yang bertaqwa ini pun mendapat kehormatan mencapai posisi puncak/maqam “Al-Muqorrobuun”(Yang didekatkan), itulah darjat yang paling tinggi di sisi-Nya.

Wallahua'lam...

...sambungannya dalam artikel BANGSA AL-JANN, NAHABIR DAN NAHAMIR


Kredit: kelanadelapanpenjuruangin

-Debu-

No comments:

Post a Comment