Sunday, January 1, 2017

TEMBIKAI SEGI EMPAT


Tembikai segi empat adalah buah tembikai yang ditanam ke dalam bekas yg berbentuk kiub. Amalan penanaman tembikai kiub adalah popular di Jepun. Walau bagaimanapun, tembikai kiub biasanya amat mahal dan oleh itu akan dijual sebagai cenderamata atau hadiah yg mahal.
Tujuan utama terciptanya idea tembikai kiub ini adalah untuk dimuatkan lebih kompak dalam peti sejuk dan boleh dipotong lebih mudah (tanpa bergolek). Ia telah dicipta oleh pereka grafik Tomoyuki Ono pada tahun 1978. Beliau telah mempamerkan tembikai persegi yang di pameran seni di Ginza, Tokyo. Dia juga memohon paten untuk 'rekaan' beliau di Amerika Syarikat.
Merujuk kepada BBC, tembikai yang dikomersialkan sekitar 1980-an oleh seorang petani yang tinggal Shikoku di Zentsuji, Kagawa. Tembikai beliau ditanam dalam kotak dan mengikut bentuk bekas yg bersegi itu. Pada masa itu mereka cenderung untuk menjual kepada pelanggan kaya kerana pada 2001 harga sebiji tembikai segi empat adalah dua hingga tiga kali ganda daripada tembikai biasa (kira-kira $83 dollar).
Sejak kedatangan tembikai persegi itu, lain-lain bentuk tembikai telah diperkenalkan, contoh seperti bentuk hati dan piramid.


-Dzull-

No comments:

Post a Comment