Wednesday, January 4, 2017

KEMATIAN PALING TRAGIS DALAM PEMBIKINAN FILEM

Pelakon dan kru filem sering ditempatkan ke dalam situasi bahaya untuk memberikan hasil yang nampak asli untuk filem mereka.
Tapi sayangnya, banyak kejadian mengakibatkan tragedi kematian di set penggambaran.
Berikut merupakan filem yang dikaitkan dengan kematian tragis di set penggambaran.

1. Twilight Zone
Terkorban: Vic Morrow dan aktor cilik Myca Dinh Le (7 tahun) dan Renee Shin-Yi Chen (6 tahun)

Dalam segmen filem yang diarahkan oleh John Landis pada 23 Julai, 1982, pelakon Vic Morrow, Myca Dinh Le dan Renee Shin-Yi Chen meninggal dunia dalam kemalangan yang melibatkan sebuah helikopter yang digunakan.

Helikopter yang berada di ketinggian hanya 25 kaki (8 meter), terlalu rendah untuk mengelakkan letupan yang digunakan dalam pembuatan letupan. Kemalangan ini membawa kepada pengharaman ke atas dunia filem untuk mengharamkan kanak-kanak terlibat dalam aktiviti-aktiviti berbahaya dalam filem.

2. Top Gun
Terkorban: Art Scholl

Juruterbang aerobatic yang terkenal, Art Scholl, direkrut untuk melakukan penerbangan dalam babak filem untuk menghasilkan imej yang sempurna untuk filem tersebut.

Art Scholl dalam skripnya diminta untuk melakukan 'spin flat', tetapi Scholl tidak dapat mengawal dan akhirnya pesawat yang diterbangkannya jatuh ke Lautan Pasifik, di selatan pantai California.

Punca kemalangan masih tidak diketahui. Top Gun didedikasi untuk mengingati Art Scholl.

3. The Return of the Musketeers
Terkorban: Roy Kinnear

Pada 20 September 1988 di Madrid, Sepanyol, aktor Roy Kinnear telah patah tulang pinggangnya setelah jatuh dari kuda lalu dia tak dapat diselamatkan.

4. The Flight of the Phoenix
Terkorban: Paul Mantz

Dalam pembikinan filem pada tahun 1965, Paul Mantz tidak menggunakan stunt untuk menerbangkan pesawat, tetapi dia melakukan kesalahan semasa 'manuver take-off'.

5. Jumper
Terkorban: David Ritchie

Untuk membuat adegan yang ditetapkan dalam satu babak Samuel Jackson dengan menggunakan campuran pasir, tanah dan ais.

Kru produksi, David Ritchie ditimpa pasir beku dan tanah yang ingin di punggah ke salah satu set outdoor, dimana cuaca ketika itu masih lagi dingin.

6. X*X
Terkorban: Harry L O’connor

Dalam satu lagak ngeri, 'Van Diesel' perlu melakukan 'parasailing', tetapi nahas apabila dia melanggar sebuah jambatan.

7. The Final Season
Terkorban: Roland Schlotzhauer

Jurukamera terkenal yang selalu mengambil gambar berkualiti dari helikopter, nahas pada Oktober 2007, dimana helikopter yg digunakan untuk mengambil gambar di filem ini telah terjatuh.

8. Troy
Terkorban: George Camilleri

Stuntman Brad Pitt patah kaki ketika adegan pengambaran dan tidak dapat diselamatkan lagi apabila dibawa ke hospital disebabkan darah beku pada luka tersebut.

9. The Crow
Terkorban: Brandon Lee (anak Bruce Lee)

Pada tarikh 31 Mac 1993 di North Carolina Studios, Wilmington NC. Pada baki 8 hari untuk menyelesaikan filem tersebut, ada satu set dimana Lee (Eric Draven) menyaksikan tunangnya akan diperkosa oleh Michael Masse.

Di dalam set itu, Michal Masse menembak Eric Draven dan senjatanya berisi dengan peluru sebenar.

-Debu-

No comments:

Post a Comment