Saturday, January 14, 2017

MAKANAN MANUSIA YANG TIDAK BOLEH DIMAKAN OLEH KUCING

Pemilik kucing perlulah berhati hati dengan setiap makanan yang dihidangkan kepada para tetamu. Pemilik kucing perlu mengetahui tentang makanan yang boleh memudaratkan kucing kerana kucing adalah sebahagian daripada keluarga, jadi secara semulajadinya ia mahu berkongsi makanan dengan anda. Walaupun kucing anda mungkin tidak berminat dengan makanan yang anda makan tetapi masih terdapat makanan yang boleh menarik perhatian mereka namun makanan tersebut merupakan sesuatu yang tidak boleh dimakan oleh kucing anda.

PERKARA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN
Mana-mana makanan yang tidak dirumuskan khusus untuk kucing boleh memberi kesan kepada sistem penghadaman, menyebabkan muntah-muntah, cirit-birit, atau hilang selera makan. Berikut adalah beberapa makanan yang membahayakan kucing iaitu:
a) Alkohol
Kucing boleh mabuk, tetapi ia juga boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan otak. Satu sudu alkohol boleh menyebabkan kucing dewasa dalam keadaan koma dan sekiranya diberikan lebih sedikit boleh membunuh kucing anda.

b) Chocolate
Sebatian dalam coklat yang menjadi perhatian utama adalah theobromine. Ia ada dalam semua bentuk coklat, dan paling tertumpu dalam coklat gelap dan coklat baking tanpa gula. Penggunaannya boleh menyebabkan aritmia jantung, gegaran otot, atau sawan. Coklat juga mengandungi caffeine.

c) Coffee, Teh dan Minuman Tenaga
Minuman dan makanan berkafein yang lain boleh menyebabkan kucing anda untuk menjadi resah, mempunyai pernafasan cepat, jantung yang berdebar-debar dan kekejangan.

d) Produk Tenusu
Kucing menunjukkan kesan negatif terhadap laktosa apabila mereka dewasa. Jika produk tenusu ini dimakan oleh kucing, ianya boleh menyebabkan muntah-muntah dan diarrhea.

e) Lemak, Daging mentah, Telur dan Ikan
Sila berunding dengan doktor haiwan anda atau pakar pemakanan veterinar sebelum menambah makanan ini dalam diet pemakanan kucing anda, kerana ada yang berisiko muntah, cirit-birit, Salmonella atau E. coli apabila diberikan tanpa pemantauan.

f) Anggur dan Kismis
Kucing tidak mungkin akan memakannya, dan tidak ada laporan kucing jatuh sakit daripada pengambilan makanan ini. Walau bagaimanapun, anjing boleh mengalami kegagalan buah pinggang akut apabila memakan anggur atau kismis, jadi jalan yang terbaik adalah tidak mengambil risiko terhadap kesihatan kucing anda dan dari membiarkan dia memakan makanan ini.

g) Bawang merah dan bawang putih
Semua bawang boleh menyebabkan masalah jika dimakan dalam kuantiti yang banyak. Sedikit bawang merah atau bawang putih yang terdapat dalam sos mungkin tidak akan menyebabkan sebarang masalah. Walau bagaimanapun, apabila ia memakan ulas bawang putih atau bawang merah boleh menyebabkan gangguan pencernaan. Sekiranya kucing makan beberapa jenis bawang secara kerap, ia boleh menyebabkan anemia. Makanan bayi yang diperbuat daripada daging sering diletakkan bersama sama dengan bawang merah atau putih, jadi anda perlu membaca label dengan berhati-hati jika anda memberi makanan ini pada kucing anda.

h) Tuna Untuk Manusia (tin)
Tuna apabila dibuat untuk makanan kucing adalah betul-betul halus baginya. Sebaliknya, tuna bagi kegunaan manusia boleh menyebabkan gangguan pencernaan apabila diberi walaupun dalam jumlah yang kecil. Ia juga boleh menyebabkan kucing dalam keadaan yang menyakitkan yang dipanggil steatitis, atau radang lemak badan, apabila diberi makan secara kerap.

I) Xylitol
Xylitol adalah pemanis yang digunakan dalam banyak makanan terutamanya gula-gula getah. Tiada rekod kucing jatuh sakit dari produk ini, namun pada anjing ia boleh menyebabkan penurunan gula dalam darah dan diikuti dengan kegagalan hati. Oleh itu adalah lebih baik anda mengambil langkah berjaga jaga dan tidak membiarkan kucing anda makan makanan yang mengandungi bahan ini.

PERAWATAN SEMENTARA
Jika anda mengesyaki kucing anda makan makanan diatas, cuba tentukan berapa banyak makanan yang kucing anda mungkin makan.Rujuk kepada doktor haiwan anda untuk mendapatkan nasihat tertentu; dalam banyak kes, makan dalam kuantiti yang kecil tidak mungkin menjadi masalah tetapi kuantiti yang besar mungkin memerlukan anda mendorong kucing anda muntah atau membawanya ke klinik haiwan. Jika doktor haiwan anda tidak bersedia atau tidak mempunyai peralatan yang mencukupi, maka untuk menangani keadaan ini, hubungi hospital haiwan yang terdekat. Ini adalah penting terutamanya jika kucing anda memaparkan tanda-tanda seperti gegaran otot atau muntah berulang.

RAWATAN
Rawatan melibatkan penjagaan sokongan sehingga simptom-simptom kelihatan. Ini mungkin melibatkan kemasukan ke hospital, cecair intravena, pemantauan fungsi organ melalui ujian darah secara berulang, dan langkah-langkah lain seperti yang telah ditunjukkan.

PENCEGAHAN
Pencegahan merupakan jalan terbaik kerana secara jelas dapat menjaga makanan anda dari dimakan oleh kucing anda. Dengan cara tidak memberikan makanan anda kepada kucing anda merupakan salah satu pencegahan tingkah laku. Jika anda memilih untuk memberi makanan manusia kepada kucing anda, ikuti garis panduan ini:
makanan tersebut hanya boleh diberi sedikit dan hanya diberikan untuk mencegah gastrik usus dan pemakanan tidak seimbang. Sekiranya anda sendiri tidak memakan makanan tersebut,jangan sesekali memberikan makanan tersebut kepada kucing anda. Jika anda tidak makan makanan mentah, seharusnya kucing anda juga tidak perlu memakannya. Bagilah makanan yang dikhususkan untuk kucing sahaja.

-Mya-

No comments:

Post a Comment