Wednesday, December 28, 2016

KISAH SAHABAT: THUFAIL BIN AMR AD DAUSI RA


Thufail bin Amr ad-Dausi, seorang bangsawan yang mulia dan bijaksana sekaligus penyair cendekiawan dari bani Daus di Yaman.
Ketika dia datang di Mekah, dengan segera orang-orang Quraisy menemuinya dan mengingatkannya tentang Nabi SAW.
Mereka mengatakan, dari kata-kata baginda yang mempesonakan, yang dianggap sebagai sihir hendak memecah-belahkan seseorang dari keluarganya. Memisahkan seorang ayah dari anaknya, seorang isteri dari suaminya, bahkan dirinya sendiri dari kaumnya.
Mereka menyarankan agar Thufail tidak berbicara dan mendengar ucapan Nabi SAW. Mereka khuatir jika peristiwa yang terjadi di Mekah itu akan menimpa Bani Daus iaitu kaum Thufail.
Orang-orang Quraisy begitu kuat mengingatkannya sehingga dia menetapkan diri untuk tidak menemui Nabi SAW. Tetapi ternyata takdir menentukan nasibnya...
BANI DAUS MEMELUK ISLAM
Suatu hari, Thufail pergi ke Ka'bah dan pada masa yang sama, Nabi SAW sedang berada di sana. Tanpa sengaja, dia mendengar kata-kata Rasulullah SAW dan amat terkesan di hatinya.
Hati kecilnya terusik, "Bagaimanapun aku seorang cendekiawan dan penyair, aku dapat mengenal mana yang baik dan mana pula yang buruk. Apa salahnya kalau aku mendengar sendiri apa yang akan dikatakan orang itu! Jika ternyata baik akan kuterima, kalau buruk akan ku tinggalkan."
Dia mengikut Rasulullah SAW sampai ke rumah baginda dan bertamu, kemudian menceritakan tentang apa dikatakan kaum Quraisy kepadanya dan apa yang terlintas dalam hatinya itu.
Nabi SAW sudah maklum dengan sikap orang-orang Quraisy tersebut, dan menjelaskan tentang risalah Islam kepadanya. Baginda juga membacakan beberapa ayat-ayat Quran. Akal sihatnya tidak dapat lagi ditutup dari kebenaran, Thufail terus memeluk Islam pada ketika itu juga.
Thufail adalah seorang tokoh yang ditaati oleh kaumnya, Bani Daus. Dia meminta izin Nabi SAW untuk mendakwahkan Islam kepada kaumnya dan baginda bersetuju. Dia juga meminta Nabi SAW mendoakannya agar Allah SWT memberikan satu tanda sebagai penolong dalam usaha dakwahnya dan baginda mendoakannya.
Dalam perjalanan pulang ke kaumnya, dia bermalam di suatu tempat di antara dua gunung. Dalam kegelapan malam itu, tiba-tiba muncul sinar di antara dua matanya. Thufail merasa ini adalah pengabulan doa Nabi SAW atas tanda yang dimintanya.
Tetapi dia khuatir jika dengan ada sinar di wajahnya, akan dianggap kaumnya sebagai hukuman kerana dia memecah belahkan kaumnya dengan dakwah Islamnya itu. Dia berdoa kepada Allah agar sinar itu dipindahkan dari wajahnya. Allah mengabulkan doanya, dan sinar itu berpindah ke hujung cambuknya.
Ketika sampai di kalangan kaumnya, pertama sekali dia berdakwah pada keluarganya. Ayah dan isterinya menyambut ajakannya memeluk Islam, tetapi ibunya menolak.
Tidak mudah bagi Thufail mengajak kaumnya memeluk Islam, beberapa orang mendustakan dan memusuhinya kerana dakwahnya.
Setelah beberapa lama berdakwah, hanya beberapa orang saja menyambut ajakannya memeluk Islam, sebahagian besar memusuhinya.
Dia kembali menemui Nabi SAW di Makkah, dan berkata, “Ya Rasulullah, doakanlah kebinasaan untuk Bani Daus, kerana kebanyakan dari mereka mendustakanmu!"
Nabi SAW tersenyum mendengar permintaan Thufail, kemudian mengangkat tangan dan berdoa, "Ya Allah, berilah hidayah kepada Daus."
Setelah itu, baginda berpaling kepada Thufail dan bersabda, "Kembalilah engkau kepada kaummu, serulah mereka kepada Islam dengan lemah lembut."
Thufail sangat terkesan dengan sikap baginda. Dia segera kembali ke kampungnya, dan berdakwah pada kaumnya dengan sabar dan lemah lembut.
Pada tahun 7 Hijrah, dia berhijrah ke Madinah dengan 70 keluarga yang semuanya telah memeluk Islam, termasuk di antaranya Abu Hurairah. Ketika itu, Nabi SAW dan sahabat-sahabat dalam peperangan Khaibar, maka mereka, kecuali wanita dan anak-anak, segera menyusul dan ikut terjun dalam pertempuran melawan kaum Yahudi.
Thufail meninggal semasa kekhalifahan Abu Bakar as-Siddiq, dia syahid dalam perang Yamamah, peperangan dalam menumpaskan nabi palsu, Musailamah al Kadzab.

Kredit: Ibnu Ghufron

-Debu-

No comments:

Post a Comment