Wednesday, December 28, 2016

KISAH RAJA-RAJA MELAYU BERMIMPI BERJUMPA RASULULLAH SAW


Mimpi bertemu Nabi Muhammad SAW bukan sahaja berlaku di kalangan ahlul bait, para ulama dan wali-wali Allah. Bahkan ia juga berlaku ke atas beberapa orang sultan di Alam Melayu.
Malangnya mimpi berjumpa Rasulullah SAW tersebut sering disalah tafsir oleh orientalis Barat dan sarjana tempatan yang terdiri daripada orang Melayu sendiri sebagai hanya satu mitos atau perkara khayalan semata-mata.
Walhal, Nabi Muhammad SAW pernah berjanji di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud,
"Berilah nama-nama kalian dengan namaku, dan jangan memakai gelar seperti gelarku, dan barang siapa bermimpikan aku dalam tidurnya, sungguh ia telah melihat aku, maka sungguh syaitan tidak mampu menyerupai diriku, dan barang siapa yang berdusta dengan mengatas namakan namaku dengan sengaja, maka kehendaknya dia bersiap akan tempatnya di dalam neraka."
MIMPI MERAH SILU @ SULTAN MALIKUL SALEH
Dalam Hikayat Raja Pasai, selain menceritakan keturunan raja-raja Pasai, juga menceritakan tentang mimpi Merah Silu bertemu Rasulullah SAW.
Semasa berburu di hutan, anjing Merah Silu yang bernama si Pasai telah menyalak kuat dan berdakap tujuh kali dengan pelanduk. Di atas sebuah bukit ada seekor semut sebesar kucing. Merah Silu makan semut tersebut dan tempat itu dijadikan negeri bernama Semudera. Lama-kelamaan ia disebut sebagai Samudera.
Dalam satu riwayat disebutkan, Nabi Muhammad SAW pernah berwasiat kepada para sahabat supaya berdakwah di negeri Samudera setelah baginda wafat. Bawa sebuah kapal dan kelengkapan dan ambil seorang fakir dari negeri Mengiri untuk mengislamkan seluruh rakyat negeri Samudera.
Tidak lama kemudian Nabi Muhammad SAW wafat. Syarif yang mentadbir Kota Mekah ketika itu mahu melaksanakan wasiat Nabi Muhammad SAW.
Syeikh Ismail ditugaskan ke Samudera. Syeikh Ismail singgah di negeri Mengiri. Raja Mengiri iaitu Sultan Muhammad seorang yang berketurunan daripada sahabat baginda Sayidina Abu Bakar as-Siddiq. Anak Sultan Muhammad menyamar sebagai fakir menumpang kapal tersebut. Kapal itu belayar ke Samudera.
Merah Silu bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad SAW. Merah Silu melihat Nabi Muhammad SAW berada di hadapannya sambil menopang dagunya dan menutup matanya selama empat jam. Kemudian Nabi Muhammad SAW mengajar Merah Silu mengucapkan dua kalimah syahadah. Merah Silu pun mengikut baginda mengucapkan dua kalimah syahadah.
Kemudian baginda Nabi meludah ke dalam mulut Merah Silu. Nama Merah Silu ditukar oleh baginda, lalu diberi nama Sultan Malikul Saleh. Diperintahkan Rasulullah hanya memakan binatang halal yang telah disembelih sahaja.
Nabi berkata lagi dalam masa empat puluh hari, akan datang sebuah kapal dari Mekah dan Sultan Malikul Saleh hendaklah menerima agama Islam yang dibawanya. Apabila Merah Silu terjaga daripada tidur, Merah Silu mendapati kemaluannya telah dikhatankan dan mulutnya lancar membaca al-Quran 30 Juzuk.
Sebuah kapal dari Mekah telah berlabuh di Pelabuhan Samudera di Teluk Terli. Syeikh Ismail menghadap Sultan Malikul Saleh dan memintanya mengucap dua kalimah syahadah dengan lancar. Sultan Malikul Saleh diberikan senaskah al-Quran oleh Fakir Mohamad.
Sultan Malikul Saleh dapat membacanya dengan lancar sekali. Kemudian Syeikh Ismail berjaya mengislamkan seluruh rakyat Samudera. Syeikh Ismail menabalkan Sultan Malikul Saleh menjadi raja Samudera Darul Salam. Menteri yang bernama Tun Seri Kaya diberi nama Sayid Ghiatuddin dan baba kaya dengan nama baru Sayid Semayamuddin.
Selepas habis tugasan, Syeikh Ismail kembali belayar pulang ke Mekah. Sultan menghadiahkan fidyah ambar, kapur barus, gaharu, cendana, kemenyan, kelembak, cengkih dan pala kira-kira seratus bahara.
Fakir Mohamad tinggal di Samudera dengan mengajar agama Islam. Sementara itu, satu lagi kaum di Samudera yang enggan memeluk Islam telah bertindak melarikan diri ke hulu Pasangan yang kini dikenali sebagai orang Gaya.
MIMPI RAJA KECIL BESAR @ SULTAN MUHAMMAD SYAH
Melaka menerima kedatangan Islam pada zaman Raja Kecil Besar. Pengislaman Raja Melaka itu dianggap oleh Orientalis dan diikuti oleh sarjana tempatan sebagai suatu mitos kedatangan Islam semata-mata. Menerusi Sulatus Salatin, Raja Kecil Besar telah diriwayatkan menerima agama Islam secara langsung dari Rasulullah SAW melalui mimpi.
Pada suatu malam, Raja Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokan wajah Nabi Muhammad SAW. Kemudian Rasulullah SAW mengajar Raja Kecil Besar mengucap dua kalimah syahadah. Raja Kecil Besar ditukar namanya oleh Rasulullah dengan Sultan Muhammad Syah.
Selepas itu, Rasulullah SAW memberitahu Sultan Muhammad Syah pada keesokan hari pada waktu asar akan tiba sebuah kapal dari Jeddah dan orang-orang dari kapal itu akan mendirikan solat di pantai Melaka.
Rasulullah menitahkan Sultan Muhammad Syah untuk menuruti sahaja kata-kata orang dari kapal itu. Dengan penuh takzim, Sultan Muhammad Syah berjanji akan menuruti segala kata-kata dan perintah Rasulullah. Kemudian Rasulullah pun ghaib dan Raja Muhammad Syah pun tersedar dari tidurnya.
Keesokan harinya pada hari siang, Sultan Muhammad Syah mendapati badannya berbau narawastu. Zakar baginda sudah dikhatankan. Sementara itu pula, mulut Sultan Muhammad Syah tiada henti-henti menyebut Kalimah Syahadah.
Kelakuan dan tingkah laku Raja Kecil Besar dipandang aneh. Raja Perempuan bimbang melihat perlakuan raja dan memberitahu Bendahara. Ketika Bendahara sampai, baginda masih menyebut,
"La ila ha illallah Muhammadur Rasulullah"
Sultan Muhammad Syah pun menceritakan kepada Bendahara tentang mimpinya. Bagi membuktikan mimpi Sultan Muhammad Syah adalah benar, Sultan Muhammad Syah menunjukkan zakarnya yang telah dikhatankan. Sultan juga memaklumkan kepada Bendahara akan sabda Rasulullah SAW akan kedatangan sebuah kapal dari Jedaah pada waktu asar nanti.
Pada waktu Asar, sebuah kapal Jeddah berlabuh di Melaka. Makhdum kapal itu bernama Syed Abdul Aziz. Mereka turun mendirikan solat di pantai Melaka. Orang-orang Melaka hairan melihat kelakuan orang dari atas kapal itu yang sedang tunggang-tonggek (solat).
Sultan Muhammad Syah yang diiringi pembesar negeri pun tiba di pelabuhan lantas menjemput Makhdum Syeikh Abdul Aziz menaiki gajah bersama-sama Sultan Muhammad Syah diikuti oleh rombongan makhdum ke Istana untuk mengislamkan rakyat negeri Melaka.
Wallahua'lam...

Kredit: budijagat

-Debu-

No comments:

Post a Comment