Sunday, December 4, 2016

KISAH IMAM HANAFI BELAJAR ILMU FIQIH DARI TUKANG CUKUR


Pada suatu hari, Imam Abu Hanifah bercerita,
“Aku telah melakukan kesalahan dalam lima bab dari manasik haji di Mekah, lalu tukang cukur mengajar ku ketika aku ingin mencukur rambut ku, sewaktu hendak dicukur, aku berkata kepada tukang cukur itu,
“Dengan bayaran berapa anda mencukur rambutku?”
Maka tukang cukur itu menjawab, “Mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kepada anda. Ibadah tidak disyaratkan dengan bayaran, duduklah dan berikan sekadar kerelaan.”
Aku merasa malu dan duduk, namun aku duduk dalam keadaan berpaling dari arah kiblat. Lalu tukang cukur itu menoleh ke arahku supaya aku menghadap kiblat, aku menurutinya dan aku semakin salah tingkah.
Kemudian aku menghadapkan kepala sebelah kiri supaya dia mencukur kepala ku sebelah kiri, tetapi dia berkata,
“Berikan bahagian kanan kepala anda", lalu aku berputar. Dan mulailah dia mencukur kepalaku, sedangkan aku terdiam sambil melihatnya dan merasa kagum kepadanya.
Lalu dia berkata kepadaku, “Kenapa anda diam? Bertakbirlah.” Lalu aku bertakbir, sehingga aku berdiri untuk siap-siap pergi.
Lalu dia berkata, "Ke mana anda akan pergi?"
Maka aku menjawab, “Aku akan menuju ke kenderaanku.”
Lalu dia berkata, "Solatlah dua rakaat, kemudian pergilah ke mana saja anda suka.”
Lalu aku solat dua rakaat. Selesai solat, aku berkata di dalam hati, “Seorang tukang cukur tidak akan berbuat seperti ini, kecuali dia adalah orang yang berilmu.”
Maka aku berkata kepadanya, "Dari mana anda dapatkan manasik yang anda perintahkan kepadaku ini? “
Maka dia berkata, “Demi Allah, aku telah melihat Atha bin Abi Rabah melakukannya lalu aku mengikutinya dan aku mengarahkan orang lain kepadanya.”
Sungguh dunia penuh berkah bila dikelilingi oleh insan-insan yang penuh semangat ingin menuntut ilmu. Bahkan seorang tukang cukur dapat memberikan sebahagian ilmu yang ia pelajari kepada seseorang setaraf Imam Hanafi...
Wallahua'lam...
* Manasik = perbuatan atau perkataan dalam ibadah haji
* Imam Atha bin Abi Rabah ra adalah penghulu ulama di Mekah. Dia adalah ulama tabi’in yang layak mengeluarkan fatwa kepada penduduk Mekah.

Kredit: dokumenpemudatqn

-Debu-

No comments:

Post a Comment