Thursday, December 15, 2016

MISTERI NAZCA LINES


Nazca Lines merupakan salah satu tempat di dunia yang masih banyak diliputi misteri. Banyak persoalan muncul mengenai asal usulnya.
Peradaban mana yang telah menciptakannya? Bagaimana cara mereka membuatnya? Apakah tujuannya?
Semua persoalan ini masih belum dapat dijawab dengan pasti.
Nazca Lines terletak di Pampa, Nazca, Peru. Kawasan di selatan ibu kota Peru, Lima ini terdiri dari hamparan tanah tandus seluas lebih kurang 450 km persegi.
Nazca Lines mula rancak dibincangkan pada era tahun 1920-an, bermula dari cerita kebanyakan penumpang pesawat terbang yang melintas daerah Nazca, mengaku melihat garis-garis samar berbagai bentuk makhluk hidup (haiwan) dengan dimensi yang besar. Tahun 1920-an merupakan era baru dalam penerbangan komersial di Amerika.
Sejak khabar penemuan itu, para ahli arkeologi dari seluruh pelusuk dunia berpusu-pusu datang ke daerah Nazca untuk melihat dan meneliti lebih lanjut mengenai Nazca Line.
Dari hasil pemerhatian, didapati Nazca Lines dilakukan kira-kira sekitar 2000 tahun yang lalu. Namun, hingga saat ini, penjelasan mengenai peradaban manakah yang telah membuat Nazca Lines masih belum dapat dipastikan.
Disebabkan tahap kerumitan dalam melakukannya, ramai berpendapat Nazca Lines dicipta oleh makhluk asing.
Menurut mereka, bagaimana peradaban zaman dulu mampu membuat Nazca Lines dengan bentuk yang sangat sempurna dan berdimensi besar. Atau mungkin penciptanya mengikut kaedah astronomi, misalnya mengikut petunjuk dari buruj bintang.
Namun, para arkeologi banyak menghubungkan Nazca Lines dengan satu peradaban kota purba di sekitar Nazca, iaitu Cahuachi. Jangkaan mereka, mungkin suku-suku dari Cahuachi lah yang telah mencipta Nazca Lines.
Sebab pada sebuah kajian di runtuhan kota purba tersebut, selain banyak penemuan mumia, terdapat juga monumen yang menggambarkan keadaan Nazca Lines di masa silam. Tapi mungkin jangkaan ini salah, dimungkinkan juga sebelum peradaban Cahuachi muncul, Nazca Lines sudah ada terlebih dahulu.
Jadi, bagaimana lukisan-lukisan dari Nazca Lines masih terjaga hingga saat ini?
Ini kerana keadaan iklim di padang tandus Nazca sendiri sangat sesuai untuk memelihara bentuk-bentuk garis Nazca Lines. Dengan curahan hujan yang sangat rendah setiap tahun, dapat menghindarkan garis-garis Nazca Lines dari ancaman pengikisan oleh air.
Sebab lainnya ialah struktur tanah tandus Nazca sangat keras, sehingga memungkinkan garisan tersebut tercetak dengan padat pada tanah tanpa adanya ancaman perubahan bentuk oleh pengikisan angin.
Setiap garisan pada Nazca Lines diberi perlindungan khusus oleh penciptanya, iaitu dengan meletakkan lapisan kerikil kecil dan platinum di setiap pinggiran garis, dengan demikian bentuk-bentuk garisan dari Nazca Lines terjaga bentuknya hingga saat ini, walaupun usianya sudah beribu-ribu tahun!

Terdapat bermacam-macam bentuk haiwan yang tergambar pada tanah Nasca Lines, namun ada 7 yang terbesar, di antaranya,
The Hummingbird, panjang 50 m
The Guanay (guano bird), panjang 280 m
The Condor, panjang 135 m
The Killer Whale, panjang 65 m
The Spider, panjang 46 m
The Monkey, panjang 55 m
The Lizzard, panjang 180 m

Kredit: Dipta

-Debu-

No comments:

Post a Comment