Tuesday, December 13, 2016

SEORANG LELAKI AHLI SYURGA


Ketika sedang bersama beberapa sahabat, tiba-tiba Nabi SAW berkata, "Sebentar lagi akan muncul di depan kalian, seorang lelaki Ahli Syurga."
Tak lama kemudian muncul seorang lelaki Ansar berlalu yang janggutnya masih basah oleh air wudhu sambil membawa sandalnya.
Esok harinya Rasulullah SAW mengatakan hal yang sama dan kemudian muncul lah lelaki tersebut. Begitu juga pada hari ketiga, kejadian yang sama berulang, lelaki yang sama muncul setelah disebut Nabi.
Setelah Nabi SAW berganjak pergi, Abdullah bin Umar ra mengikut lelaki tersebut dan siasat untuk mengetahui amalannya sehingga Nabi SAW menyebutnya Ahli Syurga hingga tiga hari berturut-turut.
Abdullah bin Umar bertemu lelaki tersebut dan berkata,
"Aku telah membuat ayahku marah, dan aku bersumpah untuk tidak menemuinya selama tiga hari. Jika engkau izinkan, aku ingin tinggal bersamamu dalam tiga hari ini, ke mana pun engkau pergi, aku akan mengikuti mu."
Lelaki Ansar tersebut tidak keberatan dengan permintaannya, maka tinggallah Ibnu Umar di rumah lelaki tersebut selama tiga hari. Anehnya dia tidak melihat lelaki itu melakukan solat malam, kecuali dia berpindah dari satu tempat dari tempat tidurnya, dia selalu menyebut asma Allah, hingga bangun menjelang waktu solat subuh. Memang tidak ada yang keluar dari mulutnya kecuali ucapan yang baik.
Setelah berakhirnya tiga hari, Abdullah bin Umar tidak melihat sesuatu yang istimewa yang diamalkannya, bahkan hampir saja dia meremehkannya.
Kemudian Ibnu Umar berkata kepadanya,
"Wahai Hamba Allah, sesungguhnya aku tidak ada masalah dengan ayahku, Umar, dan tidak pula dia mengusirku. Tetapi aku mendengar Rasulullah SAW bersabda dalam tiga hari 'Akan muncul di depan kalian seorang ahli syurga' dan engkau yang muncul dalam tiga hari itu. Disebabkan itu, aku ingin melihat amalan apa yang engkau lakukan sehingga engkau mencapai darjat yang disabdakan Nabi SAW. Dalam tiga hari ini aku belum melihat amalanmu."
Lelaki Ansar itu berkata,
"Tidak ada yang istimewa, cuma aku tidak pernah memendam perasaan jelek pada saudara sesama Islam, dan tidak juga aku mendengki atas kurnia Allah yang diberikan kepadanya."
"Rupanya, itulah kebaikan yang membuatkan mu menjadi ahli syurga," kata Abdullah bin Umar.

Kredit: Ibnu Ghufron

-Debu-

No comments:

Post a Comment