Monday, February 13, 2017

TIPU HELAH UNTUK MERAMPAS MASJID AL-AQSA DAN AL-QUDS

Pada abad yang lalu, umat Islam telah mengalami kelemahan dan perpecahan sehingga menyebabkan kejatuhan khilafah Uthmaniah.
Pada masa yang sama ikatan zionis mula ditubuhkan, bagi tujuan merampas tanah suci di Palestin dan menzahirkan warisan-warisan palsu yang mereka dapat dari kitab Taurat yang telah diputarbelitkan oleh mereka sendiri.
Dan bagi tujuan yang sama, Zionis Yahudi dan Kristian mula bersatu padu dan mengetepikan ketegangan di antara mereka yang sering berlaku demi melawan umat Islam serta merampas tanah suci di Palestin.
Malangnya, mereka telah berjaya dalam hal ini. Penjajah tentera British telah masuk ke tanah suci dan Masjid Al-Aqsa yang masih di bawah pemerintahan kerajaan Islam.
Mereka mula menyerang masjid ini bertubi-tubi sehinggalah tentera Arab dapat dikalahkan dan berjaya merampas Masjid Al-Aqsa serta menjadikannya sebagai pusat Zionis yang kejam ini bagi kali pertama dalam sejarah umat Islam.
Pada ketika itulah puak-puak Yahudi di merata dunia mula bergembira dan menyeru untuk rampasan Khaibar dan Madinah sebagai langkah seterusnya.
Mereka melaungkan tema dan nasyid yang menyakitkan hati umat Islam dengan kata-kata, "Muhamad telah mati dan hanya mewariskan anak-anak perempuan."
Tetapi alhamdulilah masih terdapat segolongan orang Islam yang berjiwa suci mempertahankan masjid ini walaupun telah jatuh ke tangan Yahudi. Mereka sanggup menggadaikan nyawa, bersilih ganti dalam perjuangan mempertahankan Al-Aqsa. Dan membaik pulih bahagian yang telah rosak.
Namun Zionis masih belum putus asa untuk memusnahkan masjid ini dan menggantikannya dengan haikal mereka dengan pelbagai cara dan tipu helah seperti menggali terowong di bawah masjid, jambatan dan jalan raya, serta menggalakkan pengikut-pengikut mereka untuk membakar, memusnah, mengebom bahagian bahagian tertentu di masjid ini dengan hasrat supaya Masjid Al-Aqsa runtuh secara sendiri, tanpa dihirau oleh umat Islam. Tetapi Allah SWT masih memelihara Masjid Al-Aqsa.
Keadaan begini telah berterusan selama dua tahun sehingga datangnya penyerang Yahudi, Michael Dennis membakar Mimbar Salahudin dan sebahagian besar dari masjid.
Namun para penjajah dengan sengaja melengah-lengahkan kerja pemadaman api serta cuba menghalang orang Islam dari melakukannya, menyebabkan sebahagian besar masjid telah musnah.
Jika kita lihat balik perancangan-perancangan untuk menimbuskan masjid ini pula, kita dapati pelbagai cara telah digunakan dan terdapat lebih dari 20 pertubuhan Zionis telah ditubuhkan bagi tujuan yang sama.
Ini tidak termasuk ratusan cubaan secara peribadi dan kelompok yang turut menjajah, membakar, mengebom, menakutkan para jemaah yang solat di sana.
Dengan ini ternyata, pemusnahan yang sedang berlaku di keliling masjid. Dan jalan raya merupakan salah satu perancangan untuk memusnahkan masjid yang mana puak-puak Yahudi tidak jemu dan putus asa untuk melakukannya.
AL-AQSA DALAM BAHAYA
Pada tahun 1968, persatuan Zionis telah mengumumkan penggabungan antara Bandar Al-Quds Timur dengan Bandar al-Quds Barat. Dan menjadikannya bandar yang disatukan.
Pada tahun 1980 pula, mereka juga telah mengumumkan bahawa Bandar Al-Quds yang telah disatukan ini ialah bandar Yahudi yang kekal. Dan dimulakan dengan kerja-kerja mengubah Al-Quds Timur sebagai pusat Yahudi secara beransur-ansur.
Di antara kerja mereka ialah:
1. Membakar Masjid Al-Aqsa pada pagi hari Khamis, 21/08/1969.



2. Menggali terowong secara berterusan di bawah halaman masjid dan kawasan-kawasan sekelilingnya, dengan alasan mencari Haikal Sulaiman yang didakwa. Dan kerja-kerja ini lama-kelamaan akan menyebabkan runtuhnya Masjid Al-Aqsa.

3. Membina perumahan di bandar dan perkampungan di sekeliling Al-Quds dengan merampas tanah hak milik rakyat Palestin umumnya dan penduduk Bandar Al-Quds secara khusus. Serta merobohkan tempat tinggal rakyat Palestin. Dalam masa yang sama memberi kebenaran kepada Yahudi untuk membina rumah.
4. Melakukan pembunuhan beramai-ramai di Bandar Al-Quds. Termasuk dalam Masjid al-Aqsa, Kubah Sakhrah, Haram Ibrahimi di Bandar Al-Khalil dan lain-lain.
5. Usaha berterusan untuk menghalau penduduk asal dari Bandar Al-Quds sehingga Yahudi menjadi majoriti penduduk di bandar ini. Untuk itu mereka telah merampas kerakyatan rakyat Palestin dan mengenakan cukai yang dahsyat ke atas mereka, serta tidak memberi apa-apa kemudahan hidup kepada mereka.
6. Membina pagar di sekeliling Bandar Al-Quds, dan juga di sekeliling tanah Palestin sehingga negara Palestin menjadi seperti penjara tertutup supaya rakyat Palestin tidak dapat bersatu, kenal-mengenal, tolong-menolong. Dan juga untuk mengasingkan Bandar Al-Quds dari segala bandar dan perkampungan lain di Palestin.
7. Melarang penduduk Arab dari menghampiri Bandar Al-Quds dan menghalang mereka dari solat dalam Masjid Al-Aqsa.
8. Mengenakan pelbagai syarat untuk memasuki Masjid Al-Aqsa. Seperti menentukan had umur yang tertentu bagi jemaah yang ingin masuk terutama di hari Jumaat, sehingga ramai pemuda Palestin terpaksa solat di jalan raya.
9. Menutup sejumlah organisasi-organisasi arab dan Islam di Bandar Al-Quds, terutamanya organisasi akademik dan masyarakat.
10. Membuat perancangan membina “Bandar Al-Quds terbesar” dengan merampas tanah penduduk Arab di Palestin. Dan kerja ini sangat bahaya kerana ianya bertambah luas sehari demi sehari.
11. Melakukan pembunuhan yang kejam ke atas rakyat Palestin, serta menahan sebilangan besar pemuda Palestin di Bandar Al-Quds dan perkampungan di sekeliling. Sehingga penduduk merasa gerun dan takut.
12. Menyebarkan unsur-unsur yang dapat memusnahkan pemuda seperti dadah dan lain-lain.
Bagaimana kita akan menjawab di hadapan Allah SWT nanti? Sesungguhnya Masjid Al-Aqsa kebelakangan ini sedang mengalami saat-saat kritikal. Kesombongan Yahudi sekarang sudah melampaui batas. Pembunuhan, pemusnahan dan sekatan demi sekatan dilakukan ke atas umat Islam.
Zionis telah membuat persiapan, menentukan matlamat, dan menyiapkan perancangan untuk meruntuhkan Masjid Al-Aqsa dan membina Haikal di tapak itu. Namun malang sehingga ke hari ini, umat Islam yang begitu ramai tidak berjaya menghalang mereka.
Junjungan kita, Nabi Muhamad SAW telah mengajak kita untuk sentiasa bersatu padu dan sentiasa menghampiri Masjid Al-Aqsa, menziarahi dan menunaikan solat di dalamnya. Baginda mengajak membawa minyak untuk pelita-pelita di Masjid Al-Aqsa.
Dari Maimunah r.a. berkata kepada Rasululah,
"Wahai Rasulullah, berilah padaku satu fatwa tentang Baitulmaqdis. Baginda menjawab, pergilah kamu solat dalam masjid Al-Aqsa. Jika kamu tidak mampu untuk pergi solat di dalamnya maka hantarlah minyak untuk dinyalakan pelita-pelita di masjid al-Aqsa."
Menjadi tanggungjawab ke atas umat Islam pada hari ini, menyelamatkan tempat Isra’ Rasulullah dan mempertahankannya dengan segala cara dan jalan yang mereka mampu.
Ini adalah kewajipan akidah, kewajipan agama. Kerana Al-Aqsa sebahagian dari agama kita. Sebahagian dari akidah kita. Sebahagian dari ayat Al-Quran kita.

Kredit: aqsasyarif

-Debu-

No comments:

Post a Comment