Thursday, February 16, 2017

Cincin Olimpik

Lima cincin Olimpik ini direka bentuk pada tahun 1913 dan diguna buat pertama kali dalam Olimpik Musim Panas 1920 di Antwerp.
Lima cincin (bulatan) yg bersangkutan antara satu sama lain melambangkan lima benua Afrika, Amerika, Asia, Eropah dan Ocenia dan juga melambangkan pertemuan antara para atlit dari pelbagai negara. Setiap bendera negara mengandungi sekurang-kurangnya salah satu warna bulatan tersebut.
Sejarah ringkas Sukan Olimpik
Asal sukan Olimpik tidak lagi diketahui tetapi banyak lagenda tertulis bersama-sama sukan ini.
Sambutan pertama Sukan Olimpik yang direkodkan adalah pada 776 SM, walaupun tarikh ini bukanlah kali pertama Sukan Olimpik diadakan.
Jadi, perayaan Olimpik merupakan satu acara mengadakan pertukaran kebudayaan yang berbeza antara negara-negara kota.
Satu acara sahaja yang diadakan dalam sukan tahun 776 S.M itu, iaitu lumba lari, dan johan utama adalah Coroibos dari Olis yang memenangi perlumbaan stadium sejauh 170 meter. Acara-acara sukan mula ditambah dengan adanya perlumbaan jarak jauh, lempar cakera, lompat jauh, baling lembing, tinju dan sebagainya.
Sejak itu, sukan mula menjadi penting dalam kehidupan masyarakat Yunani Purba dan mencapai kegemilangannya pada abad ke-6 dan ke-5 Sebelum Masihi.
Olimpik juga mempunyai kepentingan agama iaitu sebagai penghormatan kepada Zeus (patung besarnya ada di bandar Olympia ). Pemenang sukan ini akan dihormati dan dimasukkan ke dalam puisi dan dijadikan patung peringatan.
Sukan ini semakin hilang kepentingannya dengan penaklukan Rom ke atas Yunani (sekarang dikenali sebagai Greece). Apabila Kristian menjadi agama rasmi Empayar Rom, Sukan Olimpik dilihat festival orang tidak beragama (pagan) dan pada tahun 393 Masihi, Maharaja Theodosius mengharamkan sukan Olimpik, dan ini menandakan berhentinya sukan Olimpik selama ribuan tahun.
Usaha untuk menghidupkan semula Sukan Olimpik muncul pada akhir abad ke-19.Pengasas Sukan Olimpik moden adalah Baron Pierre de Coubertin (1863-1937), seorang bangsawan Perancis.Berdasarkan pengaruh beliau, dipersetujui untuk mengadakan Sukan Olimpik sekali setiap empat tahun, di mana semua bangsa dijemput mengambil bahagian.
Sukan pertama diadakan di Athens dalam tahun 1896. Sejak itu, setiap empat tahun sekali sukan antarabangsa ini diadakan.

-Dzull-

No comments:

Post a Comment