Sunday, November 27, 2016

LEFT. COL. TATSUJI SUGA - KETUA PENYEMBELIH KEM TAHANAN PERANG SANDAKAN

Kem Tahanan Perang Sandakan, Sabah

Lieutinent Colonel Tatsuji Suga adalah Komander kem POW (Prisoner of War) di seluruh Borneo ketika Perang Dunia Ke-2 yang paling ditakuti.
Ketika dijumpai, Tatsuji Suga terbaring kaku dengan lehernya mempunyai luka besar akibat tindakannya menghiris lehernya sendiri.
Jika diperhatikan elok-elok, bajunya kejung dipenuhi darah. Tatsuji bertindak membunuh diri dek kerana tidak mahu disabitkan kesalahan jenayah perang berikutan kekejaman yang dilakukan kepada tawanan perang di Kem Sandakan.
Tatsuji Suga terbaring kaku
Ada pendapat menyatakan, beliau terdorong membunuh diri kerana tidak dapat menerima kenyataan bahawa seluruh keluarganya terbunuh akibat pengeboman Hiroshima oleh Amerika Syarikat. Akan tetapi, seluruh keluarga beliau selamat akibat pengeboman dahsyat itu.
Ditemui berhampiran dengan Tatsuji Suga adalah Kwanaka Yoshiro, pembantu Tatsuji Suga. Dipercayai beliau yang menolong Tatsuji Suga untuk membunuh diri.
Beliau menggunakan botol air yang diisi dengan pasir untuk memecahkan kepala Tatsuji Suga!
Kod Bushido menyatakan sewaktu proses 'harakiri' dilakukan, wajib ada seorang pembantu untuk memastikan proses tersebut berjalan lancar.
Kwanaka Yoshiro, dikelilingi oleh askar-askar Australia

SEDIKIT PROFIL PERIBADI LEFT. COL. TATSUJI SUGA
Tatsuji Suga
Tatsuji Suga dilahirkan pada 22 September 1885 di Hiroshima, Jepun. Lahir sebagai seorang penganut Shinto dan kemudian menukar agama kepada Kristian.
Tatsuji Suga adalah seorang yang cerdik. Beliau adalah lepasan Akademi Tentera Imprial Tokyo sebagai Second Lieutinent.
Selepas menamatkan khidmat tenteranya sebagai Major pada Perang Dunia 1, beliau belayar ke Amerika Syarikat untuk meneruskan pengajiannya dalam bidang Bahasa Inggeris di University of Washington.
Selain daripada bidang akademik, beliau adalah pakar seni pertahanan diri Kendo. Selain itu, beliau adalah penunggang kuda yang sangat baik.
Tatsuji Suga dalam testimonial oleh seorang POW, Agnes Newton Keith:
"A little Japanese man, onetime graduate of the University of Washington, patron of the arts, recipient of WWI Allied decorations; a military man with shaven head; a sick man with diabetes who eats no sugar; a soldier who likes children; a little man with a big sword; a religious dilettante, born Shintoist and turning Catholic; a hero and a figure of ridicule; a Japanese patriot, Commander of All Prisoners of War and Internees in Borneo."

Kredit: takusahrisau

-Debu-

No comments:

Post a Comment