Saturday, March 11, 2017

Pemilihan Lagu Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu

Upacara Pemilihan Lagu Kebangsaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka telah diadakan pada 5 Ogos 1957 bertempat di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
Pemilihan ini dibuat oleh Jawatankuasa Pemilihan Lagu Kebangsaan yang dipengerusikan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra, Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu dengan ahli-ahlinya terdiri daripada Encik Ya'acob Abdul Latiff (Pengarah Jabatan Penerangan), Tuan A.T. Reid (Timbalan Pengarah Broadcasting), Tuan Ong Yoke Lin (Menteri Kenderaan dan Pengangkutan), Haji Mustapha Al-Bakri (Penyimpan Mohor Besar Raja-raja Melayu), Cik Halimathon, (Ahli Majlis Undangan Persekutuan), Dato' Abdul Razak Hussein (Menteri Pelajaran) dan Tuan W. Crops (Pengarah Muzik, Pasukan Pancaragam Polis Persekutuan).
Sebanyak empat buah lagu telah diperdengarkan oleh Pasukan Pancaragam Polis Persekutuan Tanah Melayu. Lagu ‘Terang Bulan' lagu kebangsaan negeri Perak dipilih sebagai lagu kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu kerana mempunyai unsur-unsur kemelayuan. Keputusan pemilihan ini kemudianya dikemukakan untuk diperkenankan oleh Majlis Raja-raja Melayu.
Lagu kebangsaan buat pertama kalinya diperdengarkan kepada khayalak ramai pada malam 31 Ogos 1957 di Padang Kelab Selangor.

Sumber : Arkib Negara

-Dzull-

No comments:

Post a Comment